Har hittat ytterligare muskler att ha härligt ont i

Gårdagens träning på Bluewater blev lite speciell. Det visade sig att vi bara var två stycken som skulle vara med och i Mark’s – vår instruktör – panna växte det plötsligt fram djävulshorn. Visst har jag anat dem förut men nu syntes de tydligt och det förstärktes ytterligare av hans breda leende.

Efter en tuff uppvärmning (jumping-jacks, situps och pushups) fick vi ta på oss boxhandskar. Teknik, teknik och ännu mera teknik. Allt skulle utföras på rätt sätt och eftersom vi bara var två fick vi verkligen hjälp med det. Redan vid tidigare träningspass har vi dock fått träna på slagen men då var det i vatten. Det är tuffare än man tror och väldigt mycket att tänka på. Lite lättare blev det när vi fick slå mot hans mitsar. Helt plötsligt förstod man vart kraften skulle riktas. Tillsammans med teori och teknik fick vi även veta att allt vi lär oss ska vi kunna använda för att försvara oss – om vi något gång skulle behöva det. Det är inte bara bra träning alltså.

Vänster, vänster, höger, ducka. Missade man att ducka/böja på benen riskerade man att få en ”vinge” av den djävulshornsprydde instruktören. Vet ni för övrigt hur jobbigt det är att i snabbt tempo boxa vänster, höger i 3 minuter? Superjobbigt! Inte nog med det – sen var det dags att byta plats med träningskompisen och i ytterligare 3 minuters ta emot slag på mitsarna istället. Även det mycket jobbigare än man tror. Svårast var att komma ihåg att direkt efter slaget ALLTID få upp handen framför hakan igen, mina händer var ofta på väg ner mot midjan istället (det är ju där vi oftast har dem i vanliga fall…).

Som nedvarvning blev det ännu fler armhävningar men även stretchövningar innan vi staplande och helt färdiga tog oss först till duschen och sedan till frukosten. (Tror faktiskt att jag slutade eftersvettas först vid lunchtid igår)

Idag har jag träningsvärk på helt nya ställen J. Uppenbarligen har jag fler muskler på stället jag inte trodde… Men gott är det! Jag vet att det verkar knepigt men jag tycker faktiskt att det är lite skönt med träningsvärk – det känns ju som om jag har jobbat på ordentligt då.

En reaktion till “Har hittat ytterligare muskler att ha härligt ont i

Lämna en kommentar